Gratis proefles!

Blog / Kennisbank

Vitaliteit transformatie

Ik kwam een jaar geleden terecht bij Topfitt. Mijn doel was afvallen, ik woog 70 kilo en ik was niet tevreden met mezelf. Ik had al een hoop coaches en dieeten geprobeerd maar niks hielp. Ik was onzeker over mezelf en had de hoop opgegeven.
Ik begon bij Topfitt met leefstijlcoaching, hierbij werd er aan me verteld wat gezonde keuzes waren en minder gezonde keuzes. Ik kwam erachter dat ik dit eigenlijk al wel wist, maar waarom lukte het dan toch niet om af te vallen. We gingen de coaching vanaf nu ook anders insteken, meer van een psychologisch perspectief

Lees meer

VOLHOUDEN!

| leefstijl blog

Dit jaar ga ik mijn goede voornemens waar maken!

Een nieuw jaar is van start gegaan. đź’«

Een goed moment om even stil te staan bij onze goede voornemens die we hebben genomen!

Lees meer

Actie !

Omgaan met je corona /winter (sport) dip, in actie komen, hoe doe je dat?

Beginnen met bewegen na een periode van inactiviteit kan een hele opgave zijn. Toch is het belangrijk voor je gezondheid om in beweging te komen. En het leuke is, het hoeft helemaal niet vervelend te zijn! Je hoeft niet meteen te beginnen met sporten, je kunt het ook rustig opbouwen en eerst zorgen dat je meer beweegt.

Lees meer

#benofitgirl

Op alle social media kanalen en op TV komen ze voorbij. De zogeheten “fitgirls” (boys). Meestal jonge meiden met een oneindige glimlach, perfecte platte buik en ronde, bolle billen. Zij geven het voorbeeld hoe jij het ultieme fitte lijf en leven kan krijgen…. Of toch niet?

Lees meer

Hoe donkerder het brood, hoe gezonder het is!

Hoe donkerder het brood, hoe gezonder het is! Dit is iets wat we van kleins af aan horen; wit brood is niet gezond, bruin brood wel. Maar is dat wel zo? Lees snel verder!

Lees meer

Van alcohol word je dik

Het verhaal gaat vaak dat je van alcohol dik wordt. Maar is dit wel zo? Of is het de combinatie van…waar je dik van wordt? Lees snel verder en kom het antwoord op deze vraag te weten!

Lees meer

Suiker is verslavend

De consumptie van suiker neemt wereldwijd enorm toe. Suiker wordt toegevoegd aan vele producten zoals yoghurt, koekjes, nagerechten, sausjes, ontbijtgranen, frisdrank en brood. In combinatie met zout is het een verslavende combinatie. Maar is suiker wel verslavend?

Lees meer

Teveel eiwitten zorgen voor nierschade

Teveel eiwitten consumeren brengt een risico met zich mee, dit is iets wat regelmatig aangehaald wordt. Grote hoeveelheden zouden schadelijk zijn voor botten en nieren en ook een bijdrage leveren aan hart- en vaatziekten. Maar krijg je wel echt nierproblemen van te veel eiwitten?

Lees meer

No pain, no gain

Is spierpijn een teken van een goede training, of kunnen je trainingen ook effectief zijn zonder ooit last te hebben van echte spierpijn?

Lees meer

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sla deze niet over, want je lichaam gaat over naar de spaarstand en je verhoogt ook nog eens het risico op overgewicht. Dit is een boodschap die je vaak hoort.
Maar is dit ook zo? Lees snel verder

Lees meer

Rekken zorgt voor langere spieren

Wat gebeurt er eigenlijk in een spier wanneer je gaat rekken / stretchen? En kun je spieren verlengen door te rekken? Wil jij het weten?
Lees dan snel verder!

Lees meer

De squat is een bilspier oefening

De squat… een van de bekendste fitness oefeningen. De squat is DE oefening om de bilspieren te trainen! Maar is dit waar? Train je wel met name de bilspier met de squat?

Lees meer

De spaarstand bestaat

De hoeveelheid energie die we dagelijks nodig hebben, gaat voor tweederde op aan onderhoud van het lijf. Dat heet de ruststofwisseling en die wordt vooral bepaald door de spiermassa en de organen (de vetvrije massa). Deze energie wordt bijvoorbeeld gebruikt om organen te laten werken en om het lichaam op temperatuur te houden.

Lees meer

Zijn verzadigde vetten slechte vetten?

Verzadigd vet heeft een slechte reputatie gekregen. Maar vetten zijn niet slecht, je hebt ze zelfs nodig. Vaak wordt er gedacht dat verzadigd vet een slecht effect heeft op het cholesterol. Maar cholesterol is nodig voor het optimaliseren van je hormoonproductie en spiermassa opbouw.

Lees meer

Stress beĂŻnvloed je afvalproces

Feit: Stress is slecht voor alles. Letterlijk alle fysiologische systemen worden beĂŻnvloed door stress.

Wil jij weten wat de invloed van stress is op je training en je voeding? Lees dan verder!

Lees meer

Hoelang duurt een anabolic window?

De Feit of Fabel van deze keer gaat over de anabolic window. Maar wat is dit eigenlijk? En hoelang duurt deze periode?

Het anabolic window is een langdurige periode van meerdere uren, die varieert per trainingscategorie. De duur van die periode neemt af, naar mate je gevorderder raakt.

Klik snel verder voor meer informatie!

Lees meer

Brood maakt je dik

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron van het lichaam. Producten die met name uit koolhydraten bestaan zijn aardappels, pasta en brood, maar ook snoep, fruit en frisdrank. Wanneer koolhydraten door je lichaam verteerd worden, komen ze als glucose (suiker) in je bloed. Ze worden vervolgens opgenomen in je spierweefsel en dit levert dan energie. Wanneer er teveel glucose is, wordt dit opgeslagen als lichaamsvet. Maar wanneer er te weinig koolhydraten worden geconsumeerd, gebruikt het lichaam het eigen spiereiwit als energiebron. En dat wil je natuurlijk ook niet hebben.

Lees meer

Moet je trainen tot spierfalen (vermoeidheid) om progressie te boeken in spiergroei?

Trainen tot spierfalen…de een denkt dat het essentieel is voor de opbouw van spieren, de ander denkt weer dat trainen tot spierfalen het optimale resultaat in de wegstaat. Maar wat is waar?

Lees meer

Crunches zorgen voor een afgetrainde buik

Nog vaak zien we de Tell-Sell reclame voor ons waar mannen en vrouwen met een afgetraind bovenlichaam beweren dat een ab-trainer ervoor gezorgd heeft dat ze met buikspieren rondlopen die er bijna uitspringen. Op dat moment kom je erachter dat jij nog flink aan de bak moet aangezien de zomer er alweer aankomt. Maar lukt dat eigenlijk wel? Buikvet verbranden aan de hand van buikspieroefeningen? We merken dat 75% van onze volgers van mening is dat we deze keer te maken hebben met een fabel, daarin tegen is 25% van mening dat buikspieroefeningen wel degelijk zorgen voor een afgetrainde buik.

Lees meer

Koolhydraten verbeteren je nachtrust?

Het is tijd voor een Feit & Fabel! Het onderwerp van keer gaat over twee belangrijke pijlers die essentieel zijn binnen het bereiken van een optimale vitaliteit, namelijk voeding en slaap.
Slaap blijft een van de meest onderschatte pijlers bij het behalen van onze doelen. We besteden er gemiddeld bijna een derde van onze dag aan, maar toch hebben we allemaal wel eens last van de nadelige gevolgen van een (te) korte of slechte slaap.
Er zijn vele factoren die invloed uitoefenen op onze slaap. Maar kunnen we onze slaap ook daadwerkelijk beĂŻnvloeden aan de hand van bepaalde voedingskeuzes?

Lees meer